Skip to content
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Strategia-komunikacji – co-to-jest

Strategia komunikacji – co to jest?

Każda organizacja, firma czy marka musi się komunikować. Z klientami, pracownikami, partnerami, otoczeniem rynkowym… Bez komunikacji nie da się funkcjonować, a bez przemyślanej komunikacji nie sposób rozwijać biznes, umacniać markę i zdobywać nowych klientów. Dlatego tak ważna jest strategia komunikacji, która określa, w jaki sposób firma czy marka powinny mówić o sobie oraz swoich produktach czy usługach, aby budować zaufanie, pozytywny wizerunek i realizować swoje cele biznesowe.

Strategia komunikacji to przemyślamy plan działania, który organizuje komunikację firmy i zapewnia jej spójność. Taki dokument jednoznacznie określa kto mówi, co, do kogo, kiedy i za pomocą jakich kanałów. Bazując na nim można precyzyjnie i skutecznie prowadzić działania komunikacyjne, takie jak choćby kampanie reklamowe, aktywności skierowane do potencjalnych pracowników czy podejmować decyzje o sponsorowaniu imprez. Wiedząc, jakie są nasze cele komunikacyjne, grupa docelowa, kluczowy przekaz, ton i styl, a także jakich używamy kanałów komunikacji i jakie chcemy osiągnąć efekty możemy sprawnie organizować działania. Dzięki stworzonej i egzekwowanej strategii komunikacji odbiorcy wiedzą, z jaką marką mają do czynienia, obdarzają ją – lub nie – zaufaniem i wiążą z nią różne emocje.

Co ważne strategia komunikacji to nie jest dokument czy prezentacja czy też strona w intranecie, o której można zapomnieć. O nie! To właśnie ona powinna być bazą do projektowania komunikacji na różnych poziomach firmy. Zarówno kiedy planujemy nową kampanię reklamową dla produktu, jak i wtedy kiedy przychodzi mierzyć się z kryzysem i trzeba podjąć działania zmierzające do ograniczenia jego skali lub zakomunikować związane z sytuacją ryzyka czy konsekwencje.

Jak stworzyć strategię komunikacji?

Strategia komunikacji musi być przemyślana i oparta na danych. Założenia wynikające z dobrze poprowadzonej analizy wskazują najkorzystniejsze dla naszej marki rozwiązania. Oszczędzają nam czas i pieniądze, które bez strategii komunikacji zmarnujemy na obecność w nieskutecznych kanałach.

10 kroków do stworzenia strategii komunikacji

  1. 1. Charakterystyka grup odbiorczych oraz person, która określi kim jest nasz odbiorca, jakie są jego pragnienia, potrzeby, obawy i problemy, w jakich kanałach się porusza, kiedy możemy najskuteczniej dotrzeć do niego z komunikacją.
  2. 2. Audyt dotychczasowej komunikacji marki – określenie wykorzystywanych narzędzi i kanałów, tonu komunikacji i jej głównych wyróżników. Na tym etapie warto czy się upewnić, czy komunikacja marki jest zintegrowana we wszystkich kanałach. Uwzględnienie podejścia omnichannel zapewni klientom jednolite doświadczenie niezależnie od punktu kontaktu.
  3. 3. Audyt komunikacji konkurencji – sprawdzenie, co komunikuje rynek – w jaki sposób mówi konkurencja, jakich używa narzędzi, jaki stosuje kod wizualny.
  4. 4. Stworzenie mapy percepcji – czyli układu współrzędnych pozycjonujących komunikację Twojej marki względem konkurencji. Dowiesz się z niego w którym miejscu na mapie znajduje się Twoja marka, gdzie lokalizuje się komunikacja konkurencji i – co najważniejsze – w którą pójść stronę, aby się wyróżnić.
  5. 5. Rozpisanie piramidy wyróżników, która określa kilka fundamentalnych cech komunikacji marki, dwa-trzy wyróżniki oraz jedną esencję, która odróżni Twoją markę od konkurencji.
  6. 6. Sformułowanie big idea – czyli motywu przewodniego, który będzie przyświecał całej komunikacji Twojej marki.
  7. 7. Określenie tone of voice – czyli charakterystycznych cech stylu komunikacji marki. Ważne, aby język był spójny i dopasowany do umiejętności oraz potrzeb Twoich odbiorców.
  8. 8. Wskazanie kontekstów komunikacyjnych – czyli tego, o czym będziemy mówić. Warto stworzyć kategorie związane z różnymi odbiorcami marki – tak, by docierać możliwie do jak największej grupy zainteresowanych naszym produktem lub usługą. Warto również uwzględnić w strategii kwestie różnorodności i włączania społecznego (DEI – Diversity, Equity, Inclusion), aby komunikacja była wyróżniająca, skłaniająca do refleksji i budowała zaufanie do marki. (Przykład: kampania OLX. Praca z korzyścią dla wszystkich: Kliknij tutaj ).
  9. 9. Wybór narzędzi i kanałów komunikacji – oparty o możliwości i przyzwyczajenia odbiorców, a także o nasze zasoby czasowe, osobowe i budżet, który przeznaczamy na komunikację.
  10. 10. Plan wdrożenia – określenie, w jaki sposób będzie wdrażana strategia komunikacji i wskazanie poszczególnych etapów oraz osób odpowiedzialnych za realizację projektu.
  11. 11. Zaplanowanie weryfikacji strategii – a więc ustalenie metod mierzenia skuteczności strategii po jej wdrożeniu oraz czasu, po którym należy dokonać zmian, gdy badania wskażą mocne i słabe punkty strategii.Dziś markom coraz trudniej przykuwać uwagę, ponieważ o bycie zauważonymi walczą na bardzo konkurencyjnym rynku, w natłoku informacji i ogólnego przebodźcowania. W takim otoczeniu strategia komunikacji to element, który pozwala się wyróżnić, zwiększa efektywność działań, a w efekcie pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Chcesz stworzyć strategię komunikacji Twojej firmy? A może czujesz, że obecna strategia wymaga odświeżenia? Pomożemy Ci – napisz do nas: hello@dobocom.pl

Udostępnij:
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
Śmiało
form

Zapisz się na newsletter!

Zapisz się
na newsletter!

Poznaj trendy, które zmienią Twoją branżę i innowacje ze świata. Zdobądź praktyczne wskazówki, jak skuteczniej komunikować się z klientami i oszczędzić czas. Wyjdź poza schematy. Daj się zaskoczyć.  Zapisz się na nasz newsletter pełen wiedzy i inspiracji z różnych dziedzin. Krótko i na temat. Raz w miesiącu. Będziesz na niego czekać. Przekonaj się.