Każda organizacja, firma czy marka musi się komunikować. Z klientami, pracownikami, partnerami, otoczeniem rynkowym… Bez komunikacji nie da się funkcjonować, a bez przemyślanej komunikacji nie sposób rozwijać biznes, umacniać markę i zdobywać nowych klientów. Dlatego tak ważna jest strategia komunikacji, która określa, w jaki sposób firma czy marka powinny mówić o sobie oraz swoich produktach czy usługach, aby budować zaufanie, pozytywny wizerunek i realizować swoje cele biznesowe.
Strategia komunikacji to przemyślamy plan działania, który organizuje komunikację firmy i zapewnia jej spójność. Taki dokument jednoznacznie określa kto mówi, co, do kogo, kiedy i za pomocą jakich kanałów. Bazując na nim można precyzyjnie i skutecznie prowadzić działania komunikacyjne, takie jak choćby kampanie reklamowe, aktywności skierowane do potencjalnych pracowników czy podejmować decyzje o sponsorowaniu imprez. Wiedząc, jakie są nasze cele komunikacyjne, grupa docelowa, kluczowy przekaz, ton i styl, a także jakich używamy kanałów komunikacji i jakie chcemy osiągnąć efekty możemy sprawnie organizować działania. Dzięki stworzonej i egzekwowanej strategii komunikacji odbiorcy wiedzą, z jaką marką mają do czynienia, obdarzają ją – lub nie – zaufaniem i wiążą z nią różne emocje.
Co ważne strategia komunikacji to nie jest dokument czy prezentacja czy też strona w intranecie, o której można zapomnieć. O nie! To właśnie ona powinna być bazą do projektowania komunikacji na różnych poziomach firmy. Zarówno kiedy planujemy nową kampanię reklamową dla produktu, jak i wtedy kiedy przychodzi mierzyć się z kryzysem i trzeba podjąć działania zmierzające do ograniczenia jego skali lub zakomunikować związane z sytuacją ryzyka czy konsekwencje.
Jak stworzyć strategię komunikacji?
Strategia komunikacji musi być przemyślana i oparta na danych. Założenia wynikające z dobrze poprowadzonej analizy wskazują najkorzystniejsze dla naszej marki rozwiązania. Oszczędzają nam czas i pieniądze, które bez strategii komunikacji zmarnujemy na obecność w nieskutecznych kanałach.
10 kroków do stworzenia strategii komunikacji
- 1. Charakterystyka grup odbiorczych oraz person, która określi kim jest nasz odbiorca, jakie są jego pragnienia, potrzeby, obawy i problemy, w jakich kanałach się porusza, kiedy możemy najskuteczniej dotrzeć do niego z komunikacją.
- 2. Audyt dotychczasowej komunikacji marki – określenie wykorzystywanych narzędzi i kanałów, tonu komunikacji i jej głównych wyróżników. Na tym etapie warto czy się upewnić, czy komunikacja marki jest zintegrowana we wszystkich kanałach. Uwzględnienie podejścia omnichannel zapewni klientom jednolite doświadczenie niezależnie od punktu kontaktu.
- 3. Audyt komunikacji konkurencji – sprawdzenie, co komunikuje rynek – w jaki sposób mówi konkurencja, jakich używa narzędzi, jaki stosuje kod wizualny.
- 4. Stworzenie mapy percepcji – czyli układu współrzędnych pozycjonujących komunikację Twojej marki względem konkurencji. Dowiesz się z niego w którym miejscu na mapie znajduje się Twoja marka, gdzie lokalizuje się komunikacja konkurencji i – co najważniejsze – w którą pójść stronę, aby się wyróżnić.
- 5. Rozpisanie piramidy wyróżników, która określa kilka fundamentalnych cech komunikacji marki, dwa-trzy wyróżniki oraz jedną esencję, która odróżni Twoją markę od konkurencji.
- 6. Sformułowanie big idea – czyli motywu przewodniego, który będzie przyświecał całej komunikacji Twojej marki.
- 7. Określenie tone of voice – czyli charakterystycznych cech stylu komunikacji marki. Ważne, aby język był spójny i dopasowany do umiejętności oraz potrzeb Twoich odbiorców.
- 8. Wskazanie kontekstów komunikacyjnych – czyli tego, o czym będziemy mówić. Warto stworzyć kategorie związane z różnymi odbiorcami marki – tak, by docierać możliwie do jak największej grupy zainteresowanych naszym produktem lub usługą. Warto również uwzględnić w strategii kwestie różnorodności i włączania społecznego (DEI – Diversity, Equity, Inclusion), aby komunikacja była wyróżniająca, skłaniająca do refleksji i budowała zaufanie do marki. (Przykład: kampania OLX. Praca z korzyścią dla wszystkich: Kliknij tutaj ).
- 9. Wybór narzędzi i kanałów komunikacji – oparty o możliwości i przyzwyczajenia odbiorców, a także o nasze zasoby czasowe, osobowe i budżet, który przeznaczamy na komunikację.
- 10. Plan wdrożenia – określenie, w jaki sposób będzie wdrażana strategia komunikacji i wskazanie poszczególnych etapów oraz osób odpowiedzialnych za realizację projektu.
- 11. Zaplanowanie weryfikacji strategii – a więc ustalenie metod mierzenia skuteczności strategii po jej wdrożeniu oraz czasu, po którym należy dokonać zmian, gdy badania wskażą mocne i słabe punkty strategii.Dziś markom coraz trudniej przykuwać uwagę, ponieważ o bycie zauważonymi walczą na bardzo konkurencyjnym rynku, w natłoku informacji i ogólnego przebodźcowania. W takim otoczeniu strategia komunikacji to element, który pozwala się wyróżnić, zwiększa efektywność działań, a w efekcie pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Chcesz stworzyć strategię komunikacji Twojej firmy? A może czujesz, że obecna strategia wymaga odświeżenia? Pomożemy Ci – napisz do nas: hello@dobocom.pl
 
                            