Dlaczego EVP się nie wymyśla?

09.03.2020

Employee Value Proposition to oczywiście zbiór unikalnych cech danej firmy. Zestaw przymiotników, którymi chwalimy się, aby przyciągnąć najlepszych; definicja, mówiąca kim jesteśmy i dlaczego warto u nas pracować. Czy można wymyślić EVP?

Prośba o wymyślenie EVP zdarza się w mojej pracy bardzo często. Firmy motywują swoją potrzebę zrobienia tego „na szybko” w następujący sposób:

  • „Bo jest rynek pracownika”.
  • „Bo millenialsi mają wymagania”.
  • „Bo musimy się przecież wyróżniać”.

Oczywiście rozumiem te argumenty. I bardzo chcę pomóc – ale nigdy na skróty. „Wymyślenie EVP” nie jest bowiem pracą kreatywną, ale analityczną. To nie tylko tworzenie przekazu (owszem, to także będzie istotne, ale nieco później), ale przede wszystkim poszukiwanie źródeł i dowodów na to, kim jesteśmy, jak działamy i co to oznacza dla obecnych i przyszłych pracowników.

Analiza i audyt jako źródło EVP

Dlatego etap analizy jest nie do przecenienia. Bez niego bowiem nasze EVP może stać się jedynie konstruktem, przekazem, elementem, który może nie poddać się „sprawdzam” obecnych i przyszłych pracowników.

Nie wymyślaj EVP. Poszukaj go, zadając odpowiednie pytania i pytając odpowiednie grupy pracowników w Twojej firmie.

Zapytaj pracowników, którzy pracują najkrócej i najdłużej, tych, na stanowiskach kierowniczych i nie, tych, którzy odeszli z pracy, a może także tych, którzy wrócili, alumnów – słowem spróbuj zapytać wszystkich, określając odpowiednie proporcje ankietowanych. Odpowiednie to znaczy takie, które będą dobrze reprezentowały i odwzorują strukturę Twojej firmy.

Jak to zrobić? Wykorzystaj formułę ankiety (drukowanej lub online – zależy to od struktury organizacyjnej i tego, czy pracownicy pracują przy komputerze czy nie). Innym rozwiązaniem może być zorganizowanie dwóch-trzech (w zależności od liczby pracowników w firmie) wywiadów moderowanych, wówczas podczas rozmowy możesz zadać odpowiednie pytania i poprowadzić dyskusję, aby uzyskać interesujące Cię odpowiedzi. Pamiętaj, abyś nagrywał wywiady, przyda Ci się to, aby dokładnie odtworzyć dyskusję (ale oczywiście poinformuj o tym zebranych, precyzując do jakich celów wykorzystasz nagranie).

O co zapytać? O to, dlaczego przyszli do Was do pracy, co pamiętają z pierwszych dni, jaki argument ich przekonał do wyboru pracodawcy, jak opowiadają innym o swojej firmie, z czego są dumni, czy – ich zdaniem – firma wyróżnia się na tle innych (z regionu, wśród konkurencji, branży).

Ten etap to nic innego jak poszukiwanie i odkrywanie prawdziwego EVP. To badania marki pracodawcy, wewnętrzne, ale jak najbardziej kluczowe.

Systematyzacja danych

Po analizie czeka Cię czas systematyzacji i porządkowania informacji, które otrzymałaś. Klasyfikacji jest wiele. Możesz określić takie obszary jak: kultura organizacji, warunki pracy, pozycja w branży, rozwój i inne. Odpowiedzi uzyskane od pracowników przypisz do danego obszaru, a następnie zbierz dowody (proof points) na to, że to są cechy Twojej firmy. Dowodów nie stanowią już tylko opinie. Są nimi także dane, fakty, nagrody, certyfikaty lub wewnętrzne wyniki.

Porównanie z konkurencją

Teraz czeka Ciebie etap porównawczy. Audyt marek pracodawców konkurencyjnych to bowiem nie lada wyzwanie. Poddaj analizie główne hasła innych firm, ale także informacje o nich, tzw. story, informacje pojawiające się w rekrutacjach i w kampaniach. Przejrzyj social media, materiały wideo i wszystko, do czego zdobędziesz dostęp. Podsumuj swój audyt, określając jakie cechy pojawiają się najczęściej i najrzadziej, ale także na co wskazują pracownicy firmy z branż podobnych do Twojej i co jest dla nich ważne.

Oto Twoje EVP!

Zbliżasz się do finału. Określ zestaw trzech do pięciu cech cech, które: wyróżniają Twoją firmę, są prawdziwe (masz na to dowody) i ważne dla Twoich (obecnych i potencjalnych) pracowników. Nie bój się ich banalności, nie koloryzuj, nie szukaj od nowa. Słowem – nie wymyślaj. To Twoja EVP i bądź z niej dumna (a przede wszystkim – naucz się z niej korzystać i ją komunikować, ale to już zupełnie inny temat).

 

Potrzebujesz pomocy w określeniu swojego EVP? Przyda Ci się moderator na warsztaty? Chcesz, jako pracodawca, wyróżnić się na rynku? Pisz! hello@dobocom.pl.

Ewa Dobosiewicz
Autor: 
Ewa Dobosiewicz
Przeczytaj podobne artykuły
117
Onboarding pracownika

Jak zaplanować onboarding pracownika?

Planowanie wdrożenia nowego pracownika krok po kroku.

12.02.2020
111
podstrona o nas zespół team

Jak napisać dobry tekst na stronę „o nas”?

10 porad, czego nie robić na podstronie "O nas"?

02.04.2019
105
employer branding team power office work

5 trendów w employer brandingu

Poznaj 5 trendów, które kształtują współczesny employer branding.

16.11.2018