Employer branding – co to jest?

02.11.2018

Bycie „pracodawcą z wyboru” to korzyść dla każdej firmy – buduje dobrą pozycję na rynku pracy, pozwala wyprzedzić konkurencję w walce o utalentowanych i zmotywowanych pracowników, a w efekcie osiągać biznesowe cele i dalej się rozwijać. Temu właśnie służy employer branding.

 

Employer branding – definicja

Employer branding to świadome działania mające na celu zbudowanie silnej pozycji na rynku pracy. Działania te najczęściej dzieli się na:

  • zewnętrzne, czyli skierowane do potencjalnych kandydatów na stanowiska pracy,
  • wewnętrzne, mające umacniać pozycję pracodawcy wśród obecnych pracowników.

Na zewnętrzny employer branding składają się więc kampanie rekrutacyjne, obecność na targach pracy oraz innych wydarzeniach oraz współpraca z szkołami i uczelniami. Powiązane są z nim również działania CSR, takie jak wolontariat pracowniczy czy sponsorowanie wydarzeń, które tworzą pozytywny wizerunek firmy – również w oczach przyszłych kandydatów.

Natomiast wewnętrzny employer branding to sfera, której repertuar działań i narzędzi wciąż się poszerza. Są to wszystkie działania sprawiające, że pracownicy mogą docenić swojego pracodawcę – jak chociażby wyjścia i wyjazdy integracyjne, akcje i konkursy dla pracowników oraz kampanie wewnętrzne mające na celu budowanie odpowiedniego wizerunku.

 

Employer branding – po co?

Odpowiedź jest prosta: by zwiększyć swoją szansę na biznesowy sukces. Nie jest to tajemnicą, że zależy on przede wszystkim od Twoich pracowników – ich specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, zapału i energii do pracy, chęci do podejmowania się wyzwań oraz atmosfery w zespołach.

Employer branding ma na celu sprawić, że najlepsi kandydaci na rynku pracy trafią właśnie do Ciebie, a pracownicy z ogromnym doświadczeniem nie będą chcieli przejść do konkurencji – nawet jeśli zaoferuje im większą pensję.

 

Jak zostać pracodawcą z wyboru?

Działania employer brandingowe muszą być długofalowo zaplanowane. Nie da się stworzyć wizerunku w oparciu o jedną akcję, tak samo jak niemożliwe jest budowanie go na przekazie, który nie jest prawdziwy.

Jakie kroki podjąć, by umocnić swoją pozycję na rynku pracy?

  1. Stwórz strategię employer branding. To będzie długotrwały proces, ale tylko przeprowadzony rzetelnie i w oparciu o badania odpowie na potrzeby kandydatów do pracy i obecnych pracowników. W ramach tworzenia strategii warto zrobić badania wśród pracowników, sprawdzić komunikację konkurencji i przeprowadzić audyt własnej, stworzyć persony pracowników i kandydatów oraz wspólnie z osobami decydującymi o rozwoju firmy odbyć warsztaty strategiczne. Celem strategii jest stworzenie Employer Value Proposition – cechy marki jako pracodawcy, która wyróżnia ją na rynku z pozostałych. Tworząc ją, warto oprzeć się na twardych danych i oczekiwaniach pracowników.
  2. Zaplanuj działania. Strategia będzie dla Ciebie kierunkowskazem, który pozwoli Ci wybrać najlepsze możliwe narzędzia employer brandingowe. Warto naprawić to, co do tej pory nie funkcjonuje odpowiednio oraz stworzyć repertuar i kalendarz długofalowych działań – rozpisanych na przykład na cały rok.
  3. Zmieniaj, wdrażaj, komunikuj. Z gotową strategią i planem działań będziesz doskonale wiedział, jakie zadania czekają Cię w najbliższym czasie. Zbierz grono wykonawców założeń i wprowadź je w życie.
  4. Sprawdź satysfakcję ze zmian. Regularnie pytaj pracowników, na przykład w formie anonimowej ankiety, czy zauważyli zmiany w firmie, czy są one dla nich ułatwieniem i czy nie pojawiły się inne aspekty, które przeszkadzają im w wykonywaniu obowiązków. Trzymaj rękę na pulsie.

 

PS Ważna uwaga na koniec – najciekawsze działania EB nie zbudują odpowiedniej marki Twojej firmy jako pracodawcy, jeśli nie zadbasz o realizację obietnic. W employer brandingu należy zawsze mówić prawdę, mieć uwagę skierowaną na swoich pracowników i tworzyć coraz lepsze miejsce pracy. Tylko tak zostaniesz „pracodawcą z wyboru”.

 

Chcesz zostać „pracodawcą z wyboru”? Potrzebujesz stworzyć strategię employer branding lub wdrożyć działania? Napisz do nas na adres hello@dobocom.pl.

Agata Wiencis
Autor: 
Agata Wiencis

Dobra komunikacja marek to cel moich działań zawodowych. Specjalizuję się w tworzeniu strategii marek i komunikacji, content marketingu oraz employer brandingu.

Przeczytaj podobne artykuły
119
evp

Dlaczego EVP się nie wymyśla?

Czy można wymyślić EVP?

09.03.2020
117
Onboarding pracownika

Jak zaplanować onboarding pracownika?

Planowanie wdrożenia nowego pracownika krok po kroku.

12.02.2020
111
podstrona o nas zespół team

Jak napisać dobry tekst na stronę „o nas”?

10 porad, czego nie robić na podstronie "O nas"?

02.04.2019