Employer branding – co to jest?
Bycie „pracodawcą z wyboru” to korzyść dla każdej firmy – buduje dobrą pozycję na rynku pracy, pozwala wyprzedzić konkurencję w walce o utalentowanych i zmotywowanych pracowników, a w efekcie osiągać biznesowe cele i dalej się rozwijać. Temu właśnie służy employer branding.
Employer branding – definicja
Employer branding to świadome działania mające na celu zbudowanie silnej pozycji na rynku pracy. Działania te najczęściej dzieli się na:
- zewnętrzne, czyli skierowane do potencjalnych kandydatów na stanowiska pracy,
- wewnętrzne, mające umacniać pozycję pracodawcy wśród obecnych pracowników.
Na zewnętrzny employer branding składają się więc kampanie rekrutacyjne, obecność na targach pracy oraz innych wydarzeniach oraz współpraca z szkołami i uczelniami. Powiązane są z nim również działania CSR, takie jak wolontariat pracowniczy czy sponsorowanie wydarzeń, które tworzą pozytywny wizerunek firmy – również w oczach przyszłych kandydatów.
Natomiast wewnętrzny employer branding to sfera, której repertuar działań i narzędzi wciąż się poszerza. Są to wszystkie działania sprawiające, że pracownicy mogą docenić swojego pracodawcę – jak chociażby wyjścia i wyjazdy integracyjne, akcje i konkursy dla pracowników oraz kampanie wewnętrzne mające na celu budowanie odpowiedniego wizerunku.
Employer branding – po co?
Odpowiedź jest prosta: by zwiększyć swoją szansę na biznesowy sukces. Nie jest to tajemnicą, że zależy on przede wszystkim od Twoich pracowników – ich specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, zapału i energii do pracy, chęci do podejmowania się wyzwań oraz atmosfery w zespołach.
Employer branding ma na celu sprawić, że najlepsi kandydaci na rynku pracy trafią właśnie do Ciebie, a pracownicy z ogromnym doświadczeniem nie będą chcieli przejść do konkurencji – nawet jeśli zaoferuje im większą pensję.
Jak zostać pracodawcą z wyboru?
Działania employer brandingowe muszą być długofalowo zaplanowane. Nie da się stworzyć wizerunku w oparciu o jedną akcję, tak samo jak niemożliwe jest budowanie go na przekazie, który nie jest prawdziwy.
Jakie kroki podjąć, by umocnić swoją pozycję na rynku pracy?
- Stwórz strategię employer branding. To będzie długotrwały proces, ale tylko przeprowadzony rzetelnie i w oparciu o badania odpowie na potrzeby kandydatów do pracy i obecnych pracowników. W ramach tworzenia strategii warto zrobić badania wśród pracowników, sprawdzić komunikację konkurencji i przeprowadzić audyt własnej, stworzyć persony pracowników i kandydatów oraz wspólnie z osobami decydującymi o rozwoju firmy odbyć warsztaty strategiczne. Celem strategii jest stworzenie Employer Value Proposition – cechy marki jako pracodawcy, która wyróżnia ją na rynku z pozostałych. Tworząc ją, warto oprzeć się na twardych danych i oczekiwaniach pracowników.
- Zaplanuj działania. Strategia będzie dla Ciebie kierunkowskazem, który pozwoli Ci wybrać najlepsze możliwe narzędzia employer brandingowe. Warto naprawić to, co do tej pory nie funkcjonuje odpowiednio oraz stworzyć repertuar i kalendarz długofalowych działań – rozpisanych na przykład na cały rok.
- Zmieniaj, wdrażaj, komunikuj. Z gotową strategią i planem działań będziesz doskonale wiedział, jakie zadania czekają Cię w najbliższym czasie. Zbierz grono wykonawców założeń i wprowadź je w życie.
- Sprawdź satysfakcję ze zmian. Regularnie pytaj pracowników, na przykład w formie anonimowej ankiety, czy zauważyli zmiany w firmie, czy są one dla nich ułatwieniem i czy nie pojawiły się inne aspekty, które przeszkadzają im w wykonywaniu obowiązków. Trzymaj rękę na pulsie.
PS Ważna uwaga na koniec – najciekawsze działania EB nie zbudują odpowiedniej marki Twojej firmy jako pracodawcy, jeśli nie zadbasz o realizację obietnic. W employer brandingu należy zawsze mówić prawdę, mieć uwagę skierowaną na swoich pracowników i tworzyć coraz lepsze miejsce pracy. Tylko tak zostaniesz „pracodawcą z wyboru”.
Chcesz zostać „pracodawcą z wyboru”? Potrzebujesz stworzyć strategię employer branding lub wdrożyć działania? Napisz do nas na adres hello@dobocom.pl.
Dobra komunikacja marek to cel moich działań zawodowych. Specjalizuję się w tworzeniu strategii marek i komunikacji, content marketingu oraz employer brandingu.