Persona w strategii content marketingowej

Persona w strategii content marketingowej
24.07.2017

Wiedza na temat klienta to podstawa skutecznych działań w biznesie. Marki, które dobrze znają odbiorców swoich produktów lub usług, profilują swoje oferty zgodnie z oczekiwaniami, dobierają odpowiednie narzędzia i kanały komunikacji i dzięki temu są efektywne sprzedażowo. Wiedza o odbiorcy w planowaniu działań content marketingowych jest kluczowa. Treści muszą być bowiem stworzone dla kogoś konkretnego, odpowiadać na konkretne potrzeby i być publikowane w konkretnych miejscach.

 

Persona to archetyp użytkownika; modelowy profil, stworzony na podstawie cech, potrzeb i zachowań konkretnych osób. Jej wyłonienie, opisanie i scharakteryzowanie jest ważne dla wielu działów w firmie: marketingu – aby wiedział do kogo mówi, sprzedaży – aby wiedział komu sprzedaje, rozwoju – aby dostosowywał do niej swoje produkty. Każdy z nich może odnieść się do jej profilu i dzięki temu mieć kierunkowskaz do swoich działań.

 

Czym jest persona?

Aby stworzyć personę pracuj z realnymi klientami. Możesz wykorzystać dane ilościowe, zrobić dobrą segmentację, ale potem koniecznie przeprowadź wywiady, dopytując o: codzienność, pracę i czas wolny, dojazdy do pracy, motywacje, moment w życiu zawodowym i prywatnym, bariery i szanse, rodzinę, czytanie prasy, ulubione portale, wartości, autorytety, ambicje, zawodowe i osobiste lęki. Wyróżnij kilka person, a decyzję ile oprzyj na przykład na pewnych wzorcach zachowań.

 

Współpracuj w interdyscyplinarnym zespole. Niech wypowiedzą się handlowcy, marketerzy i obsługa klienta. Wykorzystaj formę warsztatową, a najlepiej jeśli spotkanie zmoderuje ktoś z zewnątrz. Istnieją różne wzorce, pomocne do opisu person, ale wiedza, którą musisz posiadać jest taka sama: imię, wiek, pozycja zawodowa i rodzinna, potrzeby, problemy, obawy, szanse i bariery oraz odpowiedź na pytania: jak możemy mu pomóc/jak możemy na nią wpłynąć.

 

Podsumuj swoją wiedzę w czytelny sposób, aby każdy dział dzięki stworzonemu opisowi miał wykładnię do swojej pracy i realizacji celów.

 

Persona, czyli po co?

Dzięki określeniu person przy tworzeniu strategii content marketingowej:

  1. Dokładnie określasz grupy docelowe, do których będziesz kierował swoje treści
  2. Wiesz, jakie mają potrzeby i problemy i będziesz umiał pisać o rozwiązaniach
  3. Dostosowujesz właściwy język komunikacji
  4. Wybierasz właściwe kanały dla swoich treści
  5. Możesz mierzyć i segmentować pozyskane leady

 

Persona i co dalej?

Określiłeś persony? Idź o krok dalej. Rozpisz proces decyzyjny, czyli ścieżkę zakupową klienta. Customer Journey Map, bo o nią chodzi, przyda się na pewno w planowaniu konsumpcji treści przez Twojego odbiorcę. Wszak musisz wiedzieć kiedy, w jakiej sytuacji i w kontekście jakiej potrzeby jakie treści, e-booki, opinie będą mu najbardziej przydatne, a docelowo – zaprowadzą go do Twojego sprzedażowego celu. 

 

Chcesz stworzyć persony Twoich klientów? Potrzebujesz w tym pomocy? Z nami lepiej zrozumiesz osoby, którym sprzedajesz produkty, poznasz ich oczekiwania i zwyczaje! Napisz: hello@dobocom.pl

Ewa Dobosiewicz
Autor: 
Ewa Dobosiewicz
Przeczytaj podobne artykuły
108
content marketing artykuł ekspercki redakcja

Etapy pracy nad artykułem eksperckim

Jak wygląda proces przygotowania eksperckich treści przez agencję?

04.12.2018
106
mapa percepcji strategia komunikacji marki

Mapa percepcji w strategii komunikacji

Co to jest mapa percpecji i jak może zmienić Twoje myślenie o komunikacji marki?

20.11.2018
104

Strategia employer branding krok po kroku

Jak skutecznie przeprowadzić proces strategiczny, by stworzyć silną markę pracodawcy?

09.11.2018