Strategia marki – co to jest?

20.06.2017

Wyobraź sobie swoją markę jako dom. Może być nowoczesny lub z tradycjami, całkiem niewielki lub z wieloma poziomami i pomieszczeniami, ale nigdy nie jest niezależnym bytem – znajduje się w konkretnym otoczeniu. Fundamentem, który umocowuje jego pozycję i osadza go wśród innych domów-marek, jest strategia marki. Bez niej rozbudowa grozi zawaleniem.

Strategia marki określa, czym marka chce być dla swoich odbiorców.

Dlaczego strategia marki jest niezbędna?

  • Pozwala na jasne określenie miejsca marki na rynku
  • Wskazuje wyróżniki, które pozwalają klientom zapamiętać markę
  • Ułatwia odbiorcom identyfikację z nią i jej wartościami
  • Daje podstawy do wszystkich działań komunikacyjnych
  • Wyznacza kierunki rozwoju

Jak stworzyć strategię marki?

Analiza rynku

Aby stworzyć kompletną strategię marki, zacznij od określenia jej otoczenia – nie tylko konkurencji, ale też firm, instytucji i podmiotów, z którymi marka ma powiązania i punkty styczne. Wskaż i określ cechy konkurentów, sposoby i kanały, w jakich się komunikują.

Charakterystyka rynku pozwala na wskazanie takich cech marek, których na rynku brakuje – a których mogą poszukiwać odbiorcy. To jeden z punktów wyjścia do określania wyróżników marki i jej esencji, które podporządkowują sobie dalsze działania marki.

Analiza grupy odbiorczej

Kolejnym krokiem do zdefiniowania strategii marki jest poznanie jej klientów. Pierwsze problemy z analizą zdarzają się zwykle już na etapie określania grup odbiorczych – często są one zbyt ogólne, np. kobiety między 35 a 55 rokiem życia. Taki zakres nie pozwala na dalszą charakteryzację. Przy wskazywaniu grupy odbiorczej marki należy szukać zawężeń związanych na przykład z wykształceniem, miejscem zamieszkania, trybem życia.

Dopiero dzięki bardzo dokładnemu określeniu modelowych klientów – np. kobieta około 40 roku życia, pracownica korporacji z 15-letnim stażem, matka nastoletniego dziecka – można wskazać rzeczywiste potrzeby, na które marka może odpowiedzieć. Przy analizie grup docelowych wykorzystaj tworzenie person, badania lub ankiety i wiedzę o odbiorcach, którą posiadają zróżnicowane zespoły (np. sprzedaż-marketing-konsultanci itp.).

Strategia marki – przykład

Strategie marki mogą się od siebie różnić zawartością, co związane jest z różnicami między markami B2B i B2C, już utrwalonymi i dopiero rozpoczynającymi działalność na rynku czy lokalnymi i globalnymi.

Najczęściej w skład strategii marki wchodzi:

  • misja i wizja marki;
  • wybór wartości, którymi kieruje się marka;
  • piramida wyróżników – od fundamentów po esencję marki;
  • elevator pitch – jedno zdanie, które definiuje markę;
  • tone of voice – określenie, jak marka powinna się komunikować;
  • wskazanie jasnego kierunku rozwoju marki.

 

Nie potrafisz wskazać wyróżników Twojej marki? Brakuje Ci jednego zdania, które powie czym zajmuje się Twoja firma? Potrzebujesz strategii marki! Pomożemy Ci ją opracować i wdrożyć wśród pracowników. Napisz, spotkajmy się - hello@dobocom.pl 

Agata Wiencis
Autor: 
Agata Wiencis

Dobra komunikacja marek to cel moich działań zawodowych. Specjalizuję się w tworzeniu strategii marek i komunikacji, content marketingu oraz employer brandingu.

Przeczytaj podobne artykuły
111
podstrona o nas zespół team

Jak napisać dobry tekst na stronę „o nas”?

10 porad, czego nie robić na podstronie "O nas"?

02.04.2019
106
mapa percepcji strategia komunikacji marki

Mapa percepcji w strategii komunikacji

Co to jest mapa percpecji i jak może zmienić Twoje myślenie o komunikacji marki?

20.11.2018
100
strategia employer brandind - zmotywowany zespół

Employer branding – co to jest?

Employer branding w prostych słowach - czym jest i jak go robić dobrze?

02.11.2018