Strategia marki – co to jest?
Wyobraź sobie swoją markę jako dom. Może być nowoczesny lub z tradycjami, całkiem niewielki lub z wieloma poziomami i pomieszczeniami, ale nigdy nie jest niezależnym bytem – znajduje się w konkretnym otoczeniu. Fundamentem, który umocowuje jego pozycję i osadza go wśród innych domów-marek, jest strategia marki. Bez niej rozbudowa grozi zawaleniem.
Strategia marki określa, czym marka chce być dla swoich odbiorców.
Dlaczego strategia marki jest niezbędna?
- Pozwala na jasne określenie miejsca marki na rynku
- Wskazuje wyróżniki, które pozwalają klientom zapamiętać markę
- Ułatwia odbiorcom identyfikację z nią i jej wartościami
- Daje podstawy do wszystkich działań komunikacyjnych
- Wyznacza kierunki rozwoju
Jak stworzyć strategię marki?
Analiza rynku
Aby stworzyć kompletną strategię marki, zacznij od określenia jej otoczenia – nie tylko konkurencji, ale też firm, instytucji i podmiotów, z którymi marka ma powiązania i punkty styczne. Wskaż i określ cechy konkurentów, sposoby i kanały, w jakich się komunikują.
Charakterystyka rynku pozwala na wskazanie takich cech marek, których na rynku brakuje – a których mogą poszukiwać odbiorcy. To jeden z punktów wyjścia do określania wyróżników marki i jej esencji, które podporządkowują sobie dalsze działania marki.
Analiza grupy odbiorczej
Kolejnym krokiem do zdefiniowania strategii marki jest poznanie jej klientów. Pierwsze problemy z analizą zdarzają się zwykle już na etapie określania grup odbiorczych – często są one zbyt ogólne, np. kobiety między 35 a 55 rokiem życia. Taki zakres nie pozwala na dalszą charakteryzację. Przy wskazywaniu grupy odbiorczej marki należy szukać zawężeń związanych na przykład z wykształceniem, miejscem zamieszkania, trybem życia.
Dopiero dzięki bardzo dokładnemu określeniu modelowych klientów – np. kobieta około 40 roku życia, pracownica korporacji z 15-letnim stażem, matka nastoletniego dziecka – można wskazać rzeczywiste potrzeby, na które marka może odpowiedzieć. Przy analizie grup docelowych wykorzystaj tworzenie person, badania lub ankiety i wiedzę o odbiorcach, którą posiadają zróżnicowane zespoły (np. sprzedaż-marketing-konsultanci itp.).
Strategia marki – przykład
Strategie marki mogą się od siebie różnić zawartością, co związane jest z różnicami między markami B2B i B2C, już utrwalonymi i dopiero rozpoczynającymi działalność na rynku czy lokalnymi i globalnymi.
Najczęściej w skład strategii marki wchodzi:
- misja i wizja marki;
- wybór wartości, którymi kieruje się marka;
- piramida wyróżników – od fundamentów po esencję marki;
- elevator pitch – jedno zdanie, które definiuje markę;
- tone of voice – określenie, jak marka powinna się komunikować;
- wskazanie jasnego kierunku rozwoju marki.
Nie potrafisz wskazać wyróżników Twojej marki? Brakuje Ci jednego zdania, które powie czym zajmuje się Twoja firma? Potrzebujesz strategii marki! Pomożemy Ci ją opracować i wdrożyć wśród pracowników. Napisz, spotkajmy się - hello@dobocom.pl
Dobra komunikacja marek to cel moich działań zawodowych. Specjalizuję się w tworzeniu strategii marek i komunikacji, content marketingu oraz employer brandingu.