Persona w strategii content marketingowej

24.07.2017

Wiedza na temat klienta to podstawa skutecznych działań w biznesie. Marki, które dobrze znają odbiorców swoich produktów lub usług, profilują swoje oferty zgodnie z oczekiwaniami, dobierają odpowiednie narzędzia i kanały komunikacji i dzięki temu są efektywne sprzedażowo. Wiedza o odbiorcy w planowaniu działań content marketingowych jest kluczowa. Treści muszą być bowiem stworzone dla kogoś konkretnego, odpowiadać na konkretne potrzeby i być publikowane w konkretnych miejscach.

 

Persona to archetyp użytkownika; modelowy profil, stworzony na podstawie cech, potrzeb i zachowań konkretnych osób. Jej wyłonienie, opisanie i scharakteryzowanie jest ważne dla wielu działów w firmie: marketingu – aby wiedział do kogo mówi, sprzedaży – aby wiedział komu sprzedaje, rozwoju – aby dostosowywał do niej swoje produkty. Każdy z nich może odnieść się do jej profilu i dzięki temu mieć kierunkowskaz do swoich działań.

 

Czym jest persona?

Aby stworzyć personę pracuj z realnymi klientami. Możesz wykorzystać dane ilościowe, zrobić dobrą segmentację, ale potem koniecznie przeprowadź wywiady, dopytując o: codzienność, pracę i czas wolny, dojazdy do pracy, motywacje, moment w życiu zawodowym i prywatnym, bariery i szanse, rodzinę, czytanie prasy, ulubione portale, wartości, autorytety, ambicje, zawodowe i osobiste lęki. Wyróżnij kilka person, a decyzję ile oprzyj na przykład na pewnych wzorcach zachowań.

 

Współpracuj w interdyscyplinarnym zespole. Niech wypowiedzą się handlowcy, marketerzy i obsługa klienta. Wykorzystaj formę warsztatową, a najlepiej jeśli spotkanie zmoderuje ktoś z zewnątrz. Istnieją różne wzorce, pomocne do opisu person, ale wiedza, którą musisz posiadać jest taka sama: imię, wiek, pozycja zawodowa i rodzinna, potrzeby, problemy, obawy, szanse i bariery oraz odpowiedź na pytania: jak możemy mu pomóc/jak możemy na nią wpłynąć.

 

Podsumuj swoją wiedzę w czytelny sposób, aby każdy dział dzięki stworzonemu opisowi miał wykładnię do swojej pracy i realizacji celów.

 

Persona, czyli po co?

Dzięki określeniu person przy tworzeniu strategii content marketingowej:

  1. Dokładnie określasz grupy docelowe, do których będziesz kierował swoje treści
  2. Wiesz, jakie mają potrzeby i problemy i będziesz umiał pisać o rozwiązaniach
  3. Dostosowujesz właściwy język komunikacji
  4. Wybierasz właściwe kanały dla swoich treści
  5. Możesz mierzyć i segmentować pozyskane leady

 

Persona i co dalej?

Określiłeś persony? Idź o krok dalej. Rozpisz proces decyzyjny, czyli ścieżkę zakupową klienta. Customer Journey Map, bo o nią chodzi, przyda się na pewno w planowaniu konsumpcji treści przez Twojego odbiorcę. Wszak musisz wiedzieć kiedy, w jakiej sytuacji i w kontekście jakiej potrzeby jakie treści, e-booki, opinie będą mu najbardziej przydatne, a docelowo – zaprowadzą go do Twojego sprzedażowego celu. 

 

Chcesz stworzyć persony Twoich klientów? Potrzebujesz w tym pomocy? Z nami lepiej zrozumiesz osoby, którym sprzedajesz produkty, poznasz ich oczekiwania i zwyczaje! Napisz: hello@dobocom.pl

Ewa Dobosiewicz
Autor: 
Ewa Dobosiewicz
Przeczytaj podobne artykuły
127
Media własne marki

Media własne, owned media – dlaczego są ważne?

Czy warto rozwijać własne kanały komunikacji?

16.07.2020
122
copywriting

Jak ocenić pracę copywritera?

Kilka słów o NAPRAWDĘ dobrym copywritingu.

21.05.2020
114
Content marketing artykuł ekspercki deal

Content marketing w praktyce. O pracy nad artykułem eksperckim

Jak pisać artykuły eksperckie w praktyce?

22.05.2019