Komunikacja w kryzysie epidemii koronawirusa

Zadanie:

Z powodu pandemii koronawirusa branża gastronomiczna znalazła się w obliczu kryzysu. Zamknięcie restauracji oznaczało utratę źródła dochodu dla tysięcy pracowników. W związku z tym zaplanowana komunikacja Unilever Food Solutions nie była już aktualna. Musieliśmy w błyskawicznym tempie przygotować nową strategię komunikacji oraz zaplanować i wdrożyć odpowiednie działania.

Klient:

Unilever Food Solutions to międzynarodowy koncern produkujący profesjonalne produkty dla gastronomii. W swoim portfolio ma między innymi buliony, sosy, zasmażki, przyprawy i wiele innych dodatków. Obejmuje takie marki jak Knorr, Hellmann’s czy Lipton. Działa w 74 krajach świata.

Narzędzia:

STRATEGIA KOMUNIKACJI
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE
SOCIAL MEDIA
BLOG

Przebieg:

1
Strategia komunikacji kryzysowej

Strategia zmiany komunikacji w sytuacji kryzysu musiała powstać błyskawicznie. Zawierała wyniki researchu (w tym komunikacji konkurencji), wskazanie działań w kanałach – mediach społecznościowych i na stronie www – oraz dokładne rozpisanie nowych wątków komunikacyjnych.

2
Grupa na Facebooku Gastronomia Razem

Poza zmianami w komunikacji w obecnych kanałach, zaproponowaliśmy powstanie nowego – grupy na Facebooku, w której marka mogłaby udzielać bezpośredniego wsparcia swoim odbiorcom: szefom kuchni oraz właścicielom i menadżerom restauracji.

Stworzyliśmy nazwę i identyfikację wizualną grupy. Napisaliśmy regulamin, uzupełniliśmy opisy i wprowadziliśmy strategię komunikacji, której celem było wsparcie całej branży gastronomicznej: bez podziałów, bez konkurencji, bez marketingu i reklamy.

Prowadziliśmy dwa researche mediów ogólnopolskich, biznesowych i branżowych w ciągu dnia, by publikować rzetelne i sprawdzone informacje. Postów było nawet kilkanaście dziennie – w zależności od ilości kluczowych do przekazania newsów.

Zorganizowaliśmy też pomoc prawną dla członków grupy, którzy otrzymali odpowiedzi na bieżące pytania oraz wzory pism dla gastronomii. Realizowaliśmy transmisje live z ważnymi osobistościami branży oraz prawnikami, którzy wspierali członków grupy merytoryczną wiedzą.

Liczba członków grupy urosła błyskawicznie, stając się w przeciągu miesiąca jedną z największych ogólnopolskich grup w branży gastronomicznej.

3
Profil Facebook Unilever Food Solutions

Zmieniliśmy kalendarz publikacji i przygotowaliśmy nowe treści na profil marki, które koncentrowały się wokół tematów aktualnie ważnych dla odbiorców marki. Dotyczyły organizacji pracy restauracji na dowóz, bezpieczeństwa pracowników i gości, zarządzania zapasami w restauracji i zasad komunikacji z pracownikami oraz gośćmi.

4
Profile Facebook Szefów Kuchni

Zmianę przeszły współprowadzone przez nas profile Szefów Kuchni Unilever Food Solutions. Z każdym z ekspertów posiadających swój profil przygotowaliśmy nowy plan komunikacji i zaplanowaliśmy treści, które mogły faktycznie wesprzeć innych szefów kuchni w tym trudnym dla nich czasie.

5
Content na stronę internetową

Zawiesiliśmy publikację wcześniej zaplanowanych treści i zaplanowaliśmy publikację nowych artykułów – zarówno autorskich, jak i otrzymanych od siedziby firmy i przez nas tłumaczonych oraz redagowanych, tak, by spełniały potrzeby polskiego odbiorcy.

6
Bieżące doradztwo marketingowe

W pierwszym miesiącu zmian byliśmy w kontakcie z klientem o każdej porze dnia, zapewniając bieżące doradztwo dotyczące wdrożeń, nowych pomysłów i dróg komunikacji.

Rezultaty:

80% to wskaźnik aktywności członków grupy Gastronomia Razem (dane z 23.04.2020). W ciągu dwóch tygodni od otwarcia dołączyło do niej ponad 5 tysięcy osób ze świata gastronomii; po dwóch miesiącach jest ich niemalże 7 tysięcy.

Błyskawiczna zmiana komunikacji oraz dostarczanie wartościowych treści pomogło klientowi zbudować społeczność potencjalnych klientów, którzy z pewnością zostaną z nim na dłużej.

Zespół:

Strategia
dobocom
Content marketing
dobocom
Zobacz podobne projekty