CO TO JEST BRANDING?

CO TO JEST BRANDING?
25.07.2017

Definicja podaje, że branding to budowanie świadomości marki. To ogólne stwierdzenie niewiele mówi, dopóki nie określimy, na jakich podstawach powinien być tworzony, jakie elementy uwzględniać i co oznacza w praktyce. Poniżej podpowiadamy, jak przeprowadzić branding, który pokochają nasi odbiorcy.

Branding to gra o wielką stawkę. Jeśli zostanie dobrze pokierowany, osadzi na długo naszą markę na rynku i pozwoli nam na nieskrępowany rozwój oraz generowanie regularnych zysków. Celem brandingu jest bowiem zbudowanie takiego wizerunku marki, który będzie więcej niż rozpoznawalny. Musi stać za nim szereg unikalnych cech i wartości, z którymi odbiorcy naszej marki będą się identyfikować. Ostatecznie przecież walczymy o to, by nasza marka była pierwszym wyborem konsumentów w branży.

Branding – jak to zrobić?

Podstawą dla brandingu jest rzetelna strategia marki (Przeczytaj wpis: Strategia marki - co to jest?]. Określa ona najważniejsze wyróżniki marki i jej wartości. Charakteryzuje czym marka jest obecnie oraz to, jaka chce być w przyszłości. Posiadanie dokumentu, który definiuje markę, pozwala na wyznaczenie kierunków, dzięki którym będzie można budować jej świadomość wśród odbiorców.

Dla brandingu kluczowe jest dobranie nazwy marki, wymyślenie claimu (sloganu towarzyszącemu marce) oraz zaprojektowanie logo. Dlaczego? Te trzy elementy nieustannie powtarzają się w komunikacji i najgłębiej zapadają w pamięć użytkownikom.

Następnym krokiem w tworzeniu wizerunku marki jest system identyfikacji wizualnej, czyli takie dobranie charakterystycznych elementów, które będą na nowo powracać w najróżniejszych materiałach i kanałach komunikacji. Mowa tutaj o akcydensach (wizytówkach, listownikach, wzorach prezentacji itp.), materiałach wizerunkowych, ofertach sprzedażowych, formatach reklam i akceptowalnych rodzajach gadżetów. Dopełnieniem tego zestawu powinno być usystematyzowanie komunikacji marki w digitalu, czyli m.in. wyglądu strony internetowej, newsletterów czy mediów społecznościowych.

Dokumentem, który zbiera efekty brandingu, jest brand book.

Branding – na co uważać?

  • Na „nadmierną” kreatywność, przez którą elementy brandingu nie wpisują się w założenia strategiczne firmy
  • Na pomijanie perspektywy odbiorcy marki, jego preferencji i zachowań
  • Na kopiowanie – przede wszystkim od tych marek, które mają bardzo silną pozycję rynkową
  • Na pomijanie funkcjonalności, zwłaszcza w przypadku akcydensów i projektów digitalowych
  • Na zbytnie eksperymentowanie – wizerunek marki musi być spójny z obszarem, branżą, dziedziną, w której funkcjonujemy.

 

Prowadzisz firmę i chcesz stworzyć mocny brand? A może w Twoim biznesie już czas na rebranding? Skontaktuj się z nami - jeśli okaże się, że rozumiemy Twoja markę i myślimy podobnie, sprawnie przeprowadzimy Cię przez proces re/brandingu. Napisz: hello@dobocom.pl

Agata Wiencis
Autor: 
Agata Wiencis

Dobra komunikacja marek to cel moich działań zawodowych. Specjalizuję się w tworzeniu strategii marek i komunikacji, content marketingu oraz employer brandingu.

Przeczytaj podobne artykuły
76
Marka i brand różnice

Marka i brand – czym się różnią?

Marka i brand. To samo czy coś innego?

20.07.2017
78
Strategia komunikacji

Strategia komunikacji – co to jest?

Strategia komunikacji określa, w jaki sposób marka mówić o sobie oraz swoich produktach i usługach. 

27.06.2017
79
Strategia marki

Strategia marki – co to jest?

Strategia marki określa, czym marka chce być dla swoich odbiorców. I bardzo ułatwia pracę marketerom!

20.06.2017