Strategia komunikacji – co to jest?

Strategia komunikacji – co to jest?
27.06.2017

Strategia komunikacji określa, w jaki sposób marka powinna mówić o sobie oraz swoich produktach czy usługach. Aby zaistnieć, nie wystarczy bowiem unikalna oferta wpasowująca się w zapotrzebowanie rynkowe. Trzeba zakomunikować ją swoim odbiorcom. Jak tego dokonać, by zostali nimi na długie lata?

W komunikacji z klientami pomagają rzetelnie ustalone podwaliny strategiczne. Założenia wynikające z dobrze poprowadzonej analizy wskazują najkorzystniejsze dla naszej marki rozwiązania, a tym samym oszczędzają nam czas i pieniądze, które bez strategii komunikacji zmarnujemy na obecność w nieskutecznych kanałach.

10 kroków do stworzenia strategii komunikacji

  1. Charakterystyka grup odbiorczych oraz person [Przeczytaj: Persona w strategii content marketingowej], która określi kim jest nasz odbiorca, jakie są jego pragnienia, potrzeby, obawy i problemy, w jakich kanałach się porusza, kiedy możemy najskuteczniej dotrzeć do niego z komunikacją.
  2. Audyt dotychczasowej komunikacji marki – określenie wykorzystywanych narzędzi i kanałów, tonu komunikacji i jej głównych wyróżników.
  3. Audyt komunikacji konkurencji – sprawdzenie, co komunikuje rynek – czy konkurencja używa tych samych narzędzi, czy mówi tymi samym językiem lub kodem wizualnym.
  4. Stworzenie mapy percepcji – czyli układu współrzędnych pozycjonujących komunikację Twojej marki względem konkurencji. Dowiesz się z niego w którym miejscu na mapie znajduje się Twoja marka, gdzie lokalizuje się komunikacja konkurencji i – co najważniejsze – w którą pójść stronę, aby się wyróżnić.
  5. Rozpisanie piramidy wyróżników, która określa kilka fundamentalnych cech komunikacji marki, dwa-trzy wyróżniki oraz jedną esencję, która odróżni Twoją markę od konkurencji.
  6. Sformułowanie big idea – czyli motywu przewodniego, który będzie przyświecał całej komunikacji Twojej marki.
  7. Określenie tone of voice, czyli charakterystycznych cech stylu komunikacji marki. Ważne, aby język był spójny i dopasowany do umiejętności oraz potrzeb Twoich odbiorców.
  8. Wskazanie kontekstów komunikacyjnych, czyli tego, o czym będziemy mówić. Warto stworzyć kategorie związane z różnymi odbiorcami marki – tak, by docierać możliwie do jak największej grupy zainteresowanych naszym produktem lub usługą.
  9. Wybór narzędzi i kanałów komunikacji oparty o możliwości i przyzwyczajenia odbiorców, a także o nasze zasoby czasowe, osobowe i budżet, który przeznaczamy na komunikację.
  10. Planowanie weryfikacji strategii, a więc ustalenie metod mierzenia skuteczności strategii po jej wdrożeniu oraz czasu, po którym należy dokonać zmian, gdy badania wskażą mocne i słabe punkty strategii.

 

Chcesz stworzyć strategię komunikacji Twojej firmy? A może czujesz, że obecna strategia wymaga odświeżenia? Pomożemy Ci - napisz do nas: hello@dobocom.pl  

Agata Wiencis
Autor: 
Agata Wiencis

Dobra komunikacja marek to cel moich działań zawodowych. Specjalizuję się w tworzeniu strategii marek i komunikacji, content marketingu oraz employer brandingu.

Przeczytaj podobne artykuły
106
mapa percepcji strategia komunikacji marki

Mapa percepcji w strategii komunikacji

Co to jest mapa percpecji i jak może zmienić Twoje myślenie o komunikacji marki?

20.11.2018
105
employer branding team power office work

5 trendów w employer brandingu

Poznaj 5 trendów, które kształtują współczesny employer branding.

16.11.2018
100
strategia employer brandind - zmotywowany zespół

Employer branding – co to jest?

Employer branding w prostych słowach - czym jest i jak go robić dobrze?

02.11.2018